مرکز پرستاری S.O.S Capital & AIDA

مراقبت در منزل

44046343

درمان درمنزل

44046131

مرکز خدمات پرستاری در منزل                                            

          شبانه روزی   44046343

سرگیجه معمولا شامل علایمی مانند احساس سبکی سر، گیجی، تاری چشم و عدم تعادل در سالمندان داخل منزل است. معمولا هنگام سرگیجه، سالمند در منزل حس می کند اتاق به دور سرش می چرخد. بر اساس آمار،سالمند در منزل ، حداقل یک بار تجربه سرگیجه را در طول زندگی خود دارند. احتمال بروز سرگیجه درسالمندان در منزل که 65 سال به بالا به دلیل فرآیند طبیعی انحطاط برخی سلول ها بیشتر دیده می شود.
علل سرگیجه در سالمندان متفاوت است. سرگیجه یکی از مهمترین دلایل زمین خوردن در سالمندان و شکستن استخوان ها و حتی مرگ است. پوکی استخوان، ضعف ماهیچه ها، کاهش بینایی، مشکلات عروقی، تجویز عینک جدید و سبک زندگی بی تحرک برخی دلایل سرگیجه هستند. ممکن است سرگیجه از عوارض جانبی داروهای سالمند در منزل باشد. یکی از مهمترین دلایل سرگیجه، مشکلات مربوط به گوش داخلی است.
برخی از شایع ترین علل سرگیجه در سالمندان در منزل عبارتند از:
-تغییر وضعیت
تغییر وضعیت سر، بدن و چشم در سالمندان  یکی از مهمترین دلایل سرگیجه در سالمندان است. سرگیجه ناشی از تغییر وضعیت معمولا به دو دلیل سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم و فشار خون آرتواستاتیک رخ می دهد.
سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم عارضه ای است که در آن، بیمار پس از حرکات سر یا تغییرات سریع وضعیتی، از سرگیجه های کوتاه مدت شکایت دارد. علایم  به ویژه هنگام جابجا شدن به سمت دیگر در حین خواب یا خمیده شدن سر به سمت عقب رخ می دهد. دوره زمانی رخ دادن علایم بسیار کوتاه است و اگر بیمار بدون حرکت باشد، علایم به سرعت مرتفع می شوند. معمولا پس از برطرف شدن علایم، فرد می تواند فعالیت های روزمره خود را ادامه دهد.
درون گوش داخلی بخشی وجود دارد که مسئول تعادل و شنوایی است. این بخش لابیرنت نام دارد. در این بخش سنگ های کلسیمی قرار دارند که حرکت می کنند. تکان خوردن این سنگ ها یکی از مهمترین دلایل سرگیجه به ویژه در سالمندان است.
افت 'ارتواستاتیک' فشار خون به صورت کاهش فشار خون سیستولی به میران 20 میلی متر جیوه یا کاهش فشار خون دیاستولی به میزان 10 میلی متر جیوه ظرف مدت سه دقیقه پس از قرار گرفتن در وضعیت ایستاده نسبت به مقادیر فشار خون در حالت های نشسته یا خوابیده تعریف می شود. یکی از دلایل فشار خون ارتو استاتیک می تواند کم آب باشد. اختلالات سیستم عصبی شامل پارکینسون یا بیماری تیرویید و مشکلات قلبی نیز از دیگر علایم این عارضه هستند. دو سوم سالمندان پس از صرف یک وعده سنگین غذایی به دلیل کاهش فشار خون دچار سرگیجه می شوند.
-سرگیجه ناشی از میگرن یکی دیگر از معضلاتی است که سالمندان مبتلا به این عارضه به آن دچار می شوند.
-آماس گوش درونی از دیگر دلایل سرگیجه است. این بیماری اغلب توسط ویروس ایجاد می شود اما عوامل دیگری مانند عفونت ناشی از باکتری، آسیب به سر، استرس شدید و آلرژی و عوارض جانبی برخی دارو ها نیز می توانند علل بیماری باشند.
-استرس و واکنش های عصبی نیز از دیگر دلایل سرگیجه هستند.
-سکته مغزی و آسیب به ماده سفید مغز از دیگر دلایل سرگیجه هستند.
-اختلالات متابولیک از قبیل کم آبی بدن، دیابت، قند خون بالا و کاهش قند خون از دیگر دلایل سرگیجه هستند.
-کمبود ویتامین B6 و B12 نیز از دلایل سرگیجه محسوب می شوند.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

تهران، اشرفی اصفهانی ، بالاتر از حکیم ، خیابان ناطق نوری ، جنب شهرداری ، مجتمع شمیم ، ط 5 ، واحد37

 

تلفن:

      واحد خدمات مراقبتی در منزل          44046343  21 98+

تلفن:

    واحد اعزام پرستار تخصصی و پزشک  44046131  21 98+

 

 © 2017-2018 parastarha.com all right reserved